Ceny w nowej normalności roku 2023
Dowiedz się, jak dostosować się do nowego rynku 2023 roku i jakie strategie cenowe są najlepsze dla Twojego e-commerce.
Nadszedł rok 2023, a po kilku dość burzliwych latach, które wywróciły świat do góry nogami, wyczekujemy nowej normalności. W 2020 roku świat dotknęła pandemia, która znacząco ożywiła biznes e-commerce. Rok 2021 był dla nas rokiem popandemicznym, co spowodowało spadek sprzedaży w Internecie. Następnie w 2022 r. wojna w Europie, rosnące ceny energii i wysoka inflacja wykluczyły z rynku wiele przedsiębiorstw, inne walczą o swoją pozycje, a jeszcze inne dostosowały się do nowej rzeczywistości.
Czego zatem możemy się spodziewać po 2023 roku? Wierzę, że zobaczymy światełko w tunelu. Rok 2022 zakończył się pozytywnie w e-com, listopad wydłużył wskaźnik roku 2021, a grudzień osiągnął poziom z ubiegłego roku. Czy to jest kierunek na nadchodzący rok?
Jeśli chodzi o zarządzanie cenami i produktem, w branży roku 2023 rośnie wiele nowych wymagań;
- Należy pracować z decyzjami podejmowanymi na podstawie danych
- Trzeba przechytrzyć „stary” sposób działania
- Nie możemy już po prostu określać ceny na rynku na podstawie obliczeń współczynnikowych.
- Model cenowy oparty na wartości na rynku B2C jest bliski śmierci (nawet Apple nie udaje się już odnieść sukcesu z tym modelem)
- Stany zapasów są nadal wysokie ze względu na zaległości w realizacji zamówień w ostatnich latach.
- Rośnie liczba użytkowników Internetu, a liczba e-konsumentów utrzymuje się na stałym poziomie z 2020 roku
A więc... W jakim miejscu stawia to rynek e-commerce w 2023 roku?
Konieczność obecności w internecie
Dla nieskończonej liczby konsumentów dostępność zakupów online, porównywania i zrozumienia rynku nigdy nie była większa – 91% europejskiej populacji korzysta z Internetu, z czego 75% zakupiło towary online w 2022 r. Zatem nawet mimo tych wszystkich rozmowach o dniu zagłady, konsumenci są obecni, ale mają nowe i wyższe wymagania, np. dotyczące cen każdego produktu.
W ankiecie przeprowadzonej przez Google 56% wszystkich klientów robiących zakupy w sklepach przyznaje, że często korzystają z internetu, aby uzyskać więcej informacji o produkcie i porównać ceny online przed dokonaniem zakupu. Tak więc, szczerze mówiąc... Zachowania konsumentów się zmieniają i trzeba się do tego dostosować.
Oczekiwania i najlepsze praktyki
Patrząc na sferę e-com w jej obecnym stanie, pojawia się wiele nowych trendów. Staje się jednak jasne, że niektóre firmy muszą dostosować się do tych nowych tendencji i mają z tym trudności. Obecnie to wyścig kompetencji i know-how vs. życie w pandemii, podczas której wszyscy konsumenci kupowali z potężną siłą nabywczą. Teraz tylko elastyczne i zdolne do przystosowania się do zmian firmy odnoszą sukcesy.
Jednym z istotnych aspektów, o których jako sprzedawca e-commerce musisz pamiętać w 2023 roku, jest to, że konsumenci w większym stopniu niż kiedykolwiek wcześniej są niezwykle wrażliwi na cenę. Dla Ciebie liczy się teraz znalezienie najlepszej możliwej ceny, która sprawi, że konsument kupi Twoje produkty, a Ty nadal będziesz mógł na tym zarobić. Proste obliczenie współczynnika jest już passé i najprawdopodobniej odejdzie do lamusa.
Zamiast tego rok 2023 będzie wymagał od Ciebie zrozumienia następujących kwestii na temat wszystkich Twoich produktów;
Wydajność
- Współczynnik konwersji
- Suma sprzedaży
- Zbędna strata społeczna
- Odwiedzający witrynę produktu
Stan zapasów
- Jaka jest ilość produktów w magazynie dla każdego produktu
- Jaki jest stan zapasów u konkurencji i w jakim czasie
Informacje o produkcie
- Jaka jest Twoja marża brutto
- Jaki jest Twój rzeczywisty koszt sprzedaży produktu
Informacje rynkowe
- Jak wygląda konkurencja dla poszczególnych produktów
- Jaka jest średnia cena Twojego produktu na rynku
- Jaka jest Twoja obecna pozycja cenowa na rynku w porównaniu z obecną sprzedażą
Wymaga to skutecznego wglądu we wszystkie produkty w dowolnym momencie. Znajomość tych informacji i ich połączenie pozwoli ci mieć solidną wiedzę na temat rynku, pozycjonować swoją cenę na produktach i pracować z know-how nad optymalizacją sprzedaży. Zatrzymaj więc swój spadek i zacznij uzyskiwać wyższe konwersje na swoich produktach przy rozsądnej marży zysku.
Podsumowanie
Rok 2023 będzie rokiem zmian i przystosowania się do nowej rzeczywistości. Spodziewam się, że w ciągu najbliższych 3–6 miesięcy rynek osiągnie poziom, na jaki możemy liczyć w nadchodzących latach, przy bardziej liniowym wzroście. Przy stale rosnącej liczbie użytkowników Internetu i e-klientów w 2023 roku, prawda o tym, jaki powinien być doskonały sprzedawca online, podzieli środowisko Dane są kluczowe i nadal będą niezbędne. Konsumenci są lepiej poinformowani i mogą przeglądać różne kampanie. Aby w tym roku odnieść sukces w ustalaniu cen, niezbędna będzie przejrzystość i zrozumienie zachowania Twojego produktu oraz rynku.
Widzę światło na końcu tego tunelu. Pierwsze trzy miesiące będą trudne i wiele osób będzie musiało zmagać się z wpływem 2022 r., ale jeśli po pierwszych trzech miesiącach osiągniemy szczyt, spodziewamy się, że rynek rozkwitnie w tej „nowej normalności” z większym zapotrzebowaniem na usługi sprzedawców internetowych.
Na szczęście w PriceShape zawsze będziemy gotowi pomóc Ci odnieść sukces w sprzedaży online w 2023 roku. Pamiętaj, że PriceShape może dostarczyć wszystkie wyżej wymienione informacje, automatyzując Twoje analizy i ceny oraz umieszczając Cię na poziomie mistrzowskim w 2023 roku.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak możemy Ci pomóc, zarejestruj się, aby skorzystać z bezpłatnej wersji demonstracyjnej, wersji próbnej i rekomendacji, klikająctutaj.