Jak zbudować swoje strategie cenowe?

Od czego zacząć tworzenie zasad cenowych, aby sprostać różnym potrzebom i zmaksymalizować wpływ na zyski.

Picture of Jonas Laursen
Jonas Laursen
Follow us on social media

Strategie cenowe

Spójrzmy prawdzie w oczy. Poziomy cen na rynku zmieniają się znacząco, a monitorowanie i reagowanie na wszystkie produkty jest wyczerpujące. Celem lektury tego bloga jest przedstawienie przemyśleń na temat tego, jak inteligentniej i skuteczniej pracować z grupowaniem cen produktów na rynku. Tematy, na których się skupimy, to:

  • Ogólne przemyślenia na temat grupowania asortymentu pod kątem opłacalnych cen
  • Jak uzyskać wysoką marżę zysku na dodatkowych produktach w koszyku
  • Jak utrzymywać i rozwijać strategie w miarę upływu czasu

Niektóre z poniższych zagadnień mogą wydawać się skomplikowane, jeśli nie pracujesz jeszcze z kilkoma dynamicznymi strategiami cenowymi. Ale nie obawiaj się, ponieważ jest to dokładnie ten etap, w którym jest wiele okazji do ustalenia korzystnych cen.

Czy strategie cenowe powinny obejmować wszystkie produkty?

Możesz mieć więcej marek niż można wymienić w ciągu jednej minuty i jeszcze więcej wyjątków cenowych dla produktów w ramach tych marek. Przy zastosowaniu ogólnej strategii wiele produktów może być zarówno konkurencyjnych, jak i przynoszących zyski. W takiej strategii uwzględnia się odpowiednich konkurentów i trwały minimalny zysk z produktu.

Polityka cenowa

Z pewnością są produkty, które z jakiegoś powodu nie powinny zmieniać ceny w Twoim asortymencie. Mogą to być nowe wydania, które są trendy lub produkty o dużych brakach. Produkty, które w niektórych przypadkach korzystają z tymczasowego wyłączenia zdynamicznych zmian cen. Możesz także prowadzić kampanie, outlety lub sezonowe wyprzedaże niektórych produktów. W narzędziu wyceny grupowanie tych produktów jest strategią cenową i daje możliwość porównania wydajności.

Wybierz swoje walki

Bazując na doświadczeniu, najlepszą praktyką jest podzielenie różnych segmentów produktów na inne strategie. Możesz wskazać kluczowych konkurentów w każdym segmencie w oparciu o postrzeganie przez konsumenta alternatywnych możliwości porównawczych.

Wyobraź sobie, że konsument przez dłuższy czas rozważał zakup nowej lampy i w końcu umieścił ten artykuł w swoim koszyku, bo Twoja cena była najlepsza na rynku. Stosowanie tej samej strategii cenowej w przypadku dodatkowego zakupu, np. żarówek, nie byłoby najkorzystniejszą strategią cenową.

Tam, gdzie możesz ustawić poziom ceny na poziomie zwykłej marży zysku dla lampy, prawdopodobnie możesz uzyskać wysoką marżę w przypadku dodatkowych elementów, które dopełniają koszyk, a nie otwierają go.

Marża zysku

Sprawdź ustawienia swojej strategii

To, jak rynek wygląda teraz, prawdopodobnie różni od tego, jak będzie wyglądał w przyszłym miesiącu. Oto niektóre z pytań, które możesz sobie zadać, aby upewnić się, że masz prawidłową konfigurację swoich cen:

  • Ile produktów jest tak bardzo konkurencyjnie przecenionych, że osiągają minimalną marżę?
  • W jakich produktach muszę obniżyć marżę, aby rozpocząć sprzedaż? 
  • Jaka jest moja średnia marża?

    Da ci to wyobrażenie o tym, co należy uzupełnić i przy jakim koszcie, cenie i progu marży wolisz postawić na niektóre marki.

Podsumowując:

Dzięki strukturze cenowej możesz dostosować się do większości swojego asortymentu i utorować sobie drogę do rozwoju. Następnym krokiem jest bycie ambitnym i opracowanie zaawansowanych strategii dla produktów, które Twoim zdaniem mogą osiągać lepsze wyniki. W PriceShape możemy Ci w tym pomóc. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

 

jonas laursen