Trzy popularne strategie cenowe
Poznaj trzy najpopularniejsze strategie cenowe w handlu elektronicznym: Ceny oparte na kosztach, ceny oparte na wartości i ceny oparte na konkurencji.
Ceny są istotnym aspektem prowadzenia sklepu eCommerce, ponieważ mogą mieć wpływ na rentowność Twojej firmy oraz zdolność do przyciągania i utrzymywania klientów. Istnieje kilka różnych strategii cenowych, z których możesz skorzystać, każda z nich ma swoje zalety i wady.
Oto krótki przegląd trzech powszechnych strategii cenowych dla sklepów eCommerce i dlaczego jedna z nich jest obecnie istotniejsza niż kiedykolwiek, biorąc pod uwagę obecną sytuację rynkową:
Ceny oparte na kosztach
Ceny oparte na kosztach polegają na ustalaniu cen w oparciu o koszty związane z produkcją i sprzedażą produktów. Strategia ta jest stosunkowo prosta, ponieważ wymaga jedynie uwzględnienia kosztów materiałów, robocizny i kosztów ogólnych podczas ustalania cen.
Jedną z zalet wyceny opartej na kosztach jest to, że pomaga ona pokryć koszty i wygenerować zysk, który zawsze będzie kluczowy. Jednak dokładne przewidzenie kosztów może być trudne, szczególnie w przypadku pracy ze złożonymi lub niestandardowymi produktami. Ceny oparte na kosztach mogą nie pozwolić na skuteczne konkurowanie z innymi sprzedawcami, co może być niekorzystne na konkurencyjnym rynku.
Ceny oparte na wartości
Ceny oparte na wartości polegają na ustalaniu cen na podstawie postrzeganej przez klientów wartości Twoich produktów. Strategia ta obejmuje zrozumienie rynku docelowego i kwoty, jaką są skłonni zapłacić za Twoje produkty.
Jedną z zalet wyceny opartej na wartości jest to, że na to pozwala pobierać wyższe opłaty za produkty o wyższej wartości, zwiększając Twoją rentowność. Jednak dokładne określenie wartości, jaką klienci przywiązują do Twoich produktów , może zająć trochę czasu. Może być konieczne przeprowadzenie badań rynku lub przetestowanie różnych punktów cenowych, aby znaleźć optymalną cenę, co może być czasochłonne i kosztowne.
Była to druga z trzech powszechnych strategii cenowych. Przyjrzyjmy się cenom opartym na konkurencji, nawet jeśli dla niektórych brzmi to bardziej nieatrakcyjnie niż ustalanie cen opartych na kosztach i wartości, ponieważ odnosi się do działań opartych na decyzjach innych, a nie własnych.
Ceny oparte na konkurencji
Jedną ze strategii cenowych, która może być szczególnie skuteczna na wysoce konkurencyjnym rynku, jest ustalanie cen opartych na konkurencji, które obejmuje: ustalanie cen w oparciu o dokładne lub podobne produkty u Twojej konkurencji.
Stosowanie cen opartych na konkurencji w sklepie eCommerce ma kilka zalet. Przede wszystkim pozwala zachować konkurencyjność na rynku i pozyskać klientów wrażliwych na cenę. W dzisiejszych niezwykle wymagających czasach klienci dwukrotnie sprawdzają i badają ceny, aby zaoszczędzić pieniądze. Ustawiając ceny na poziomie cen konkurencji lub niższym, możesz zwiększyć atrakcyjność swoich produktów dla potencjalnych nabywców i zdobyć udział w rynku.
Ponadto ceny oparte na konkurencji mogą pomóc Ci szybko reagować na zmiany na rynku, ponieważ możesz dostosowywać ceny w czasie rzeczywistym w oparciu o ceny swojej konkurencji. Ceny oparte na konkurencji pomagają również podnieść ceny wszystkich produktów, w przypadku których ceny są zbyt niskie. Zwiększa to znacznie zyski i często nie wpływa nawet na liczbę sprzedaży danego produktu, ponieważ możesz mieć pewność, że nadal masz najniższą cenę, nawet jeśli teraz wzrosła.
Ceny oparte na konkurencji mogą być wartościowym narzędziem dla sklepów eCommerce na wysoce konkurencyjnych rynkach. Monitorując ceny konkurencji i odpowiednio dostosowując ceny, możesz zapewnić, że Twoje produkty pozostaną konkurencyjne i przyciągną klientów wrażliwych na cenę. Przy ustalaniu cen niezwykle ważne jest, aby oprócz konkurencyjnych cen wziąć pod uwagę koszty sprzedaży produktów i wartość, jaką przywiązują do nich klienci. Znalezienie właściwej równowagi między tymi czynnikami może zmaksymalizować rentowność i zbudować odnoszący sukcesy biznes eCommerce.
Nie chcesz przyglądać się cenom konkurencji?
Jest to opcja dostępna w przypadku wspomnianych dwóch pierwszychstrategii cenowych . Jednak zwykle co najmniej 20% asortymentu jest wycenione o ponad 10% taniej niż u najtańszego konkurenta. Fakty te sugerują, że możesz zwiększyć marżę brutto, podnosząc ceny bez utraty sprzedaży.
Twoim potencjałem jest także sytuacja braku zapasów u konkurencji. Możesz wtedy odpowiednio podnieść cenę i natychmiast skorzystać z sytuacji. Jest wiele różnychstrategii cenowych, z których mogą korzystać firmy. Najlepsza strategia dla konkretnego biznesu zależy od wielu czynników, m.in. od rodzaju oferowanego produktu , branży, rynku docelowego, konkurencji i ogólnych celów biznesowych. Ważne jest, aby dokładnie rozważyć swoją strategię cenową, i wybrać taką, która najlepiej wspiera ogólne cele i zadania przedsiębiorstwa.
Nie chcesz tracić czasu na ręczne sprawdzanie cen konkurencji? PriceShape robi to za Ciebie, zbierając w jednym miejscu informacje o wszystkich Twoich konkurentach i ich cenach. Możesz bezpłatnie przetestować nasze usługi, korzystając z własnego pliku danych o produktach i zobaczyć, jak wypadasz na tle innych sklepów internetowych.