Dlaczego elastyczność cenowa jest tak ważna dla Twojej firmy?

Jak cena wpływa na popyt na określone produkty i o jakich czynnikach należy pamiętać ustalając cenę?

,
Picture of PriceShape
PriceShape
Follow us on social media

 

elastyczność cenowa

Znalezienie właściwej ceny dla różnych produktów może być trudne, ponieważ przy ustalaniu, czy zmiana ceny jest dobrym, czy złym pomysłem, bierze się pod uwagę wiele czynników. Jedną z rzeczy, które możesz zrobić, aby ustalić, czy zmiany cen wpływają na popyt na Twój produkt, jest obliczenie elastyczności cenowej.

Elastyczność cenowa to wartość obliczeniowa, która pomaga znaleźć idealną cenę za Twój produkt. Po obliczeniu elastyczności cenowej możesz w dużej mierze zobaczyć, jak zmiana ceny wpływa na popyt na Twój produkt.

Dlatego możesz wykorzystać elastyczność cenową, aby znaleźć optymalną cenę za swój produkt lub usługę. Obliczając i wykorzystując elastyczność cenową w celu znalezienia właściwej ceny, stosujesz strategię cenową zwaną wyceną opartą na popycie, w której podaż i popyt określają odpowiednią cenę.

 

Co nam mówi obliczona elastyczność cenowa?

Obrazuje, czy Twój produkt jest wrażliwy na cenę, czy też nie. Ustala się to na podstawie relacji między ceną a popytem. Po dokonaniu kalkulacji Twój produkt może należeć do jednej z trzech różnych kategorii. Twój produkt może być elastyczny, neutralny lub nieelastyczny:

 

  • Produkt elastyczny: Jeśli popyt na Twój produkt jest elastyczny, wynik obliczeń da nam liczbę większą niż 1.

  • Produkt neutralny: Jeśli popyt na Twój produkt jest neutralny, obliczenia przedstawią nam liczbę dokładnie równą 1.

  • Produkt nieelastyczny: Jeśli popyt na Twój produkt jest nieelastyczny, po dokonaniu obliczeń uzyskamy liczbę mniejszą niż 1.

 elastyczność cenowa

Co to właściwie znaczy?

Co więc wynika z tego, że Twój produkt jest elastyczny czy nieelastyczny? Jeśli wynik elastyczności cenowej produktu wynosi więcej niż 1, popyt jest elastyczny. Oznacza to, że Twój produkt jest wrażliwy na cenę. Produkt wrażliwy na cenę oznacza, że popyt w dużym stopniu reaguje na niewielkie zmiany cen, które mogą znacząco wpłynąć na wielkość tego popytu. Im wyższa jest ta liczba, tym bardziej wrażliwy na cenę jest produkt; dlatego należy zachować szczególną ostrożność przy dokonywaniu zmian cen.

Wysoka elastyczność cenowa wynika często z faktu, że produkt lub usługę można łatwo zastąpić innymi produktami lub je zupełnie wyeliminować. To sprawia, że konsumenci są mniej lojalni wobec konkretnego towaru, co przekłada się także na większą elastyczność cenową.

Z drugiej strony, jeśli obliczenia elastyczności cenowej produktu wykażą liczbę mniejszą niż 1, popyt jest nieelastyczny. Oznacza to, że produkt jest mniej wrażliwy na cenę, więc jeśli zmienisz cenę swojego produktu, nie będzie to miało znaczącego wpływu na popyt. Produkty te są często trudne do zastąpienia lub nie mogą być zastąpione przez konsumentów. Produkty takie jak jajka, benzyna i leki często należą do tej kategorii.

 

Na co warto zwrócić uwagę?

Jak zawsze, patrząc na strategie cenowe, należy wziąć pod uwagę kilka czynników, to samo dotyczy obliczania elastyczności cenowej. Oto kilka podstawowych elementów, o których należy pamiętać:

Przede wszystkim ważny jest wybór właściwych danych. Dane służące do obliczenia elastyczności cenowej powinny być wiarygodne i dokładne, abyśmy mogli uzyskać miarodajny wynik. Obejmuje to zestawienie cen i ilości produktu w odpowiednim okresie.

Obliczając elastyczność cenową, należy także wiedzieć, czy oblicza się ją dla wzrostów, czy spadków cen, ponieważ wyniki mogą się różnić. Na koniec należy pamiętać, że elastyczność cenowa to uproszczony model, który nie uwzględnia wpływu popytu, poziomów dochodów, preferencji, reklamy, konkurencji i innych czynników, które również mogą wpływać na popyt.

 Elastyczność cenowa

Dlaczego elastyczność cenowa jest tak ważna w ustalaniu cen?

Elastyczność cenowa może być niezwykle cennym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę przy ustalaniu ceny produktów. Może też między innymi pomóc w określeniu odpowiedniej strategii cenowej. W zależności od stopnia elastyczności, możesz wybierać pomiędzy różnymi strategiami cenowymi. Jeżeli popyt jest elastyczny, właściwe może być zastosowanie strategii cenowej obejmującej niższe ceny, aby przyciągnąć więcej klientów i zwiększyć udział w rynku. Jeśli popyt jest nieelastyczny, w celu maksymalizacji przychodów bardziej odpowiednia może być strategia cenowa o wyższych cenach.

Po obliczeniu elastyczności cenowej dobrym pomysłem jest również przeprowadzenie eksperymentów cenowych na swoich produktach w celu oceny popytu. Zmieniając cenę i monitorując zmiany wielkości zapotrzebowania, możesz ocenić, czy poziom elastyczności jest zgodny z Twoimi oczekiwaniami. Pomoże Ci to w udoskonaleniu swojej strategii cenowej. Należy również pamiętać, że elastyczność cenowa nie jest jedynym czynnikiem wpływającym na decyzje cenowe. Ważne jest, aby wziąć pod uwagę inne czynniki, takie jak poziom konkurencji, koszty, wartość marki i zróżnicowanie produktów.

Na koniec należy zauważyć, że elastyczność cenowa nie jest wartością statyczną i może zmieniać się w czasie. Dlatego monitorowanie rynku i wzorców popytu jest niezbędne, aby odpowiednio dostosować swoją strategię cenową.

Pomożemy Ci monitorować rynek, konkurencję i wzorce popytu, abyś ułatwić Ci odpowiednie dostosowanie strategii i uzyskanie najlepszej ceny. Kliknij tutaj, aby zobaczyć, w czym jeszcze możemy Ci pomóc.